כתבות
ראשי \ משרדים להשקעה: להרוויח גם כשהביקוש יורד והדרישות של השוכרים עולות

משרדים להשקעה: להרוויח גם כשהביקוש יורד והדרישות של השוכרים עולות

תגיות:

17.3.19

בעידן של חללי עבודה שיתופיים ושוכרים שמחפשים תוספות כמו חדרי כושר ומסעדות, מי שמצליח להתאים את עצמו – ישגשג

עולם התעסוקה משתנה בשנים האחרונות בקצב מהיר – מה שמשפיע לא רק על העובדים והמעסיקים, אלא גם על ענף הנדל”ן המשרדי. בשוק שבו החברות מתחרות ביניהן על העובדים הטובים והמוכשרים ביותר, הן עושות הכל כדי למשוך אותם – כאשר המאמצים כוללים גם יצירת מרחבי עבודה מזמינים במיוחד.

כך, את בנייני המשרדים האפורים והפקידותיים שהתרגלנו אליהם, מחליפים בשנים האחרונות מבנים חדישים, מעוצבים ומוארים, עם שלל פונקציות לרווחת העובדים – מחניית אופניים ואפילו מקלחת לעובדים ועד חדר כושר וקפטריה, הכל כדי שהעובדים ישמחו להגיע למקום העבודה ולהישאר בו שעות ארוכות.

עוברים לעבוד מהבית

במקביל, מגמה נוספת משפיעה על עולם התעסוקה – המעבר המאסיבי לעבודה מהבית. התפתחות האינטרנט והאפשרות לעבוד מרחוק הביאה לכך שב-2015, כ-37% מהחברות איפשרו לעובדים לעבוד מהבית, לעומת 9% בלבד ב-1995. זה טוב לא רק לעובדים – אלא גם לחברות, שזקוקות לפחות שטח במשרדים שלהן.

וכמובן, לא ניתן להתעלם מחללי העבודה השיתופיים שכובשים את העולם ומאתגרים את הקונספט הוותיק של משרדים נפרדים. בחללים השיתופיים עובדים זה לצד זה בעלי מקצוע שונים, לעתים מחברות שונות או עצמאים. חללים אלה צצים בהמוניהם בכל עיר גדולה – ולפי הערכות, עד 2030, כ-30% משטחי המשרדים בעולם יהיו למעשה חללי עבודה שיתופיים.

שוכרות פחות, דורשות יותר

“כתוצאה מכל אלה, השטח הממוצע לעובד במשרד רשם ירידה משמעותית – מ-20 מ”ר ב-2010, ל-13 מ”ר ב-2017”, מספר אסף רוזנהיים, מנהל השקעות בפרופימקס. “במקביל, החברות ששוכרות את המשרדים העלו את הדרישות שלהן – כך שכעת התחזוקה והשיפוץ של המשרדים יקרים יותר, מה שמגדיל את האתגר עמו מתמודדות חברות הנדל”ן”.

רוזנהיים מוסיף כי “עדיין תהיה זכות קיום לבנייני המשרדים המסורתיים יותר, אבל מי שישקיע בהם, צריך להביא בחשבון את העלייה בדרישות של השוכרים לשירותים ופונקציות נוספות – כך שההשקעה תתייקר”.

בסיכומו של דבר, עדיין יש הזדמנויות בנדל”ן המשרדי – אך מי שמחפש אותן צריך להיות מודע לשינויים הגדולים שעברו על הענף, ולהתמקד בערך המוסף שהוא יכול להעניק לשוכרים.

השקעות נדל"ן בטקסס - בניין משרדים קלאס B