Uncategorized
ראשי \ השקעה לטווח ארוך – הסבלנות משתלמת

השקעה לטווח ארוך – הסבלנות משתלמת

כל משקיע היה רוצה למצוא לעצמו מסלול השקעה אולטימטיבי שמעניק לו תשואה גבוהה, מאפשר לו גישה לכסף לאורך כל תקופת ההשקעה וכל זאת בביטחון מלא ומבלי לסכן את ההון שהשקיע.

יחד עם זאת, כל משקיע בר דעת יודע שהשקעה כזו אינה קיימת, וכל סוג של השקעה טומן בחובו ויתור מסוים על אחד מהמאפיינים האלו – תשואה, בטחון או נזילות, והשאלה שנותרת בעינה היא על איזה מאפיין הוא יהיה מוכן לוותר.

כדי לענות על כך חשוב להבין את ההשפעה של כל מאפיין על ההשקעה עצמה:

תשואה –

התשואה היא המטרה העיקרית של כל השקעה. הרצון להשקיע את הכסף שלנו נועד על מנת למקסם אותו ולהרוויח עוד כסף. ויתור על מאפיין זה מייתר את ההשקעה, שכן אף משקיע לא היה נכנס להשקעה בידיעה שהשקעה זו מבטיחה תשואה שלילית.

בטחון –

הקשר בין תשואה לסיכון הוא קשר הדוק ולמותר לציין שככל שהתשואה גבוהה יותר, כך גם הסיכון –את פוטנציאל התשואה הגבוה ביותר נמצא כמעט תמיד בהשקעות אופורטוניסטיות, בעוד שהשקעות בטוחות יניבו לנו כמעט תמיד תשואה נמוכה יותר. על מאפיין זה ניתן להתגמש כשבוחרים השקעה, בהתאם לסכומי הכסף שאנחנו רוצים להשקיע, תקופת ההשקעה ומטרתה.

נזילות –

היכולת שלנו לממש את כספי ההשקעה בכל רגע נתון משתנה מסוג השקעה אחד לאחר. השקעת כספנו בבנק מבטיחה נזילות גבוהה מכיוון שבכל שלב נוכל למשוך את הכסף, כך גם השקעה בשוק ההון, המאפשרת לו לממש את ההשקעה בזמן קצר, ואילו השקעות בנדל”ן ובתשתיות הן השקעות לטווח ארוך שמאלצות אותנו לוותר על הנזילות, ובכך יתרונן!

אך האם חוסר נזילות הוא חסרון? בעוד תשואה ובטחון משפיעים על ההון אותו השקענו, הנזילות (או חוסר הנזילות) אינה פוגעת בהשקעה שלנו, ולרוב אף מפצה אותנו בתשואות גבוהות יותר. כאשר אנחנו מודעים מראש לחוסר הנזילות ומתייחסים אליה כאל מאפיין נוסף של ההשקעה, היא אפילו עשויה להפוך מחסרון ליתרון.

השקעות לטווח ארוך - Munson השקעת פרופימקס

מהשקעותיה של פרופימקס / צילום: Profimex

כיצד הופך חוסר הנזילות ליתרון?

כאשר אנחנו לוקחים בחשבון שההשקעה שלנו היא השקעה לטווח ארוך הדורשת חוסר נזילות של הכסף לתקופה מסוימת, ויודעים להקצות עבורה את הסכום שעל הנזילות שלו אנחנו יכולים לוותר למשך תקופת ההשקעה, אנחנו הופכים את הסיכון למאפיין נוסף של ההשקעה.

בתמורה לחוסר הנזילות, המשקיע נהנה מפרמיית אי הנזילות, העומדת בדרך כלל על כ-2% עד 5% מערך ההשקעה. פרמיית אי הנזילות מתאפשרת בעיקר בשל חופש הפעולה הניתן למנהל ההשקעות ליישום אסטרטגיית השקעה ארוכת טווח, כמו לדוגמה, השבחת הנכס, תמהיל הדיירים, העלאת שכר הדירה ועוד. ככל שמומחיותו של מנהל ההשקעה והכרת נתוני המיקרו גדולה יותר, ויש לו את היכולת לייצר ערך עבור הנכס ולממש אותו במחיר גבוה משמעותית מהמחיר בו נרכש, הרווח שלך כמשקיע מחוסר הנזילות יגדל.

הסבלנות משתלמת גם בהשקעות בשוק ההון

הגישה של הון סבלני מתבססת על אורך הרוח של המשקיע והיכולת שלו להימנע מהחלטות רגעיות המבוססות על אירועים חיצוניים.

לדוגמה: מקרה כמו הלחימה באוקראינה יכול לבוא לידי ביטוי באופן מיידי בירידות שערים בשוק ההון, ולגרום למשקיעים בשוק ההון להילחץ ולממש את השקעותיהם מוקדם יותר ובתשואה נמוכה יותר מהתכנון המקורי, מבלי להמתין שהשוק יתקן את עצמו. במקביל, ההשפעה של אותו מקרה על שוק הנדל”ן היא איטית הרבה יותר, ובמקרים רבים אף אינה מורגשת מכיוון שהשוק מצליח להתייצב וערכם של הנכסים חוזר ועולה עוד לפני שהספקנו למכור.

הסבלנות משתלמת גם כאשר מדובר בהשקעות מסורתיות בשוק ההון. אך עבור רוב המשקיעים שאינם בעלי עצבי ברזל או סבלנות יוצאת דופן, קשה לעמוד מול ערכי השוק הצונחים מבלי להתפתות לצאת מההשקעה. לעומת זאת, בהשקעה בהשקעות אלטרנטיביות שינויי הערך אינם נראים לעין בצורה כה גרפית וויזואלית (ולעיתים מלחיצה) כמו בשוק ההון, ובמידה ולקחנו בחשבון מראש שזוהי השקעה לטווח ארוך, ושירידות כאלו ואחרות במהלך התקופה הן חלק מהמשחק, שמנהל נכון יודע לצפות ואף לפצות עליהן, כל מה שנותר הוא לקחת נשימה ארוכה ולסמוך על מנהל ההשקעות שיעשה את עבודתו נאמנה.

בסיכומו של דבר, בהשקעה לטווח ארוך יש להתמקד בשני פרמטרים עיקריים –

יישום נבון של אסטרטגיית אי הנזילות – בחינה של סכום הכסף אותו אתם יכולים להשקיע בידיעה מראש שאתם מוותרים על הנזילות שלו, תוך שמירה בצד של הון נזיל שישמש אתכם במקרה הצורך.

בחירה נבונה של מנהל ההשקעות –  על כתפיו של מנהל ההשקעות שלכם נמצאת האחריות להון שלכם כמו גם לשקט הנפשי שלכם. לכן חשוב לבחור במנהל השקעות מקצועי ומנוסה, שמכיר את השווקים השונים ויודע לבחור את השקעות הנכונות ולמקסם אותן, ולהשיג עבורכם את פרמיית אי הנזילות.