כתבות, מהתקשורת
ראשי \ קניות ברשת: האם הן באמת מאיימות על ענף הנדל”ן?

קניות ברשת: האם הן באמת מאיימות על ענף הנדל”ן?

האם צמיחת המסחר המקוון תהרוג את השקעות הנדל”ן במרכזי מסחר? הכירו את הפתרונות החדשניים שעולם הקמעונות מאמץ כדי לשרוד

אודי שישון 09:39 9.12.18

בשיתוף מערכת זירת הנדל”ן

• הגידול המתמשך בתחום הקניות המקוונות מעורר חשש מפני השפעה על ענף הנדל”ן, שכן מחירי השכירות במרכזי הקניות יורדים בהתמדה בשנים האחרונות.• האם הקניונים והרשתות הגדולות ייעלמו מהעולם? לא כל כך מהר, אבל חברות קמעוניות חייבות לאמץ חשיבה חדשנית וטכנולוגית.

• מהסתמכות על ביג דאטה ועד למדפסות תלת-ממד בחנויות: כך נראה עולם הקמעונות החדש שהולך ומתעצב לנגד עינינו.

אי-אפשר לדבר על השקעה בקמעונות מבלי לדבר על הפיל שבחדר – תחום ה-E-commerce על כל גווניו. הקניות המקוונות צומחות באופן עקבי, ויש החוששים מההשפעה על ענף הנדל”ן. ב-2015 היוו הקניות המקוונות 7.4% מסך הקמעונות העולמית, וב-2018 הן צפויות לתפוס נתח של כ-12%. ב-2021, התחזית היא כי 17.5% מכלל המכירות הקמעוניות בעולם יתבצעו באמצעות הרשת.
“מחירי השכירות במרכזי הקניות יורדים בהתמדה בשנים האחרונות”, אומר אסף רוזנהיים, מנהל השקעות בפרופימקס שמתמחה בהשקעות נדל”ן בחו”ל, השקעות אלטרנטיביות ואנרגיה מתחדשת, ומשרתת משקיעים המוגדרים “כשירים”. “לירידה הזו יש השלכות דרמטיות על מחירי הנדל”ן ושיעורי הרווחיות של המשקיעים”.

ואמנם, בחינה של קרנות השקעה בנדל”ן בארה”ב מלמדת כי בעוד מניות של קרנות המשקיעות בנכסים לוגיסטיים ומלונאיים נסחרות במחיר גבוה מערכן האמיתי (סימן לחוזק הסקטור), קרנות שמשקיעות במרכזי מסחר סובלות מירידת ערך של 15%-30% לעומת ערך הנכסים – אינדיקציה לירידת ערכים בסקטור הזה.

האם הקניונים ומרכזי הקניות הגדולים עומדים לעבור מן העולם בגלל טרנד הקניות המקוונות? לא כל כך מהר. בארה”ב מראים נתונים עדכניים כי בכל חודש נתון שלושה מתוך ארבעה אמריקאים מבקרים בקניון. הקניות בחנויות המקוונות עדיין רחוקות מלספק תחליף מלא לחוויה של ביקור בחנות, מישוש הסחורה, מדידה והתאמה אישית או בילוי במסעדות ובתי קפה. ועדיין, לכל העוסקים בענף הקמעונות ברור שהדרך להישרדות בשוק העכשווי עוברת דרך אימוץ חשיבה חדשנית וטכנולוגיות מתקדמות.

איך עושים זאת בפועל? מחלקת המחקר של פרופימקס מספקת ארבע דוגמאות קונקרטיות

אף שצרכנים נהנים להזמין מוצרים באמצעות שירותי המשלוחים המתקדמים, חלק גדול מהלקוחות עדיין מעדיף להתנסות פיזית במוצר. רשת המשקפיים Warby Parker היא דוגמה לשחקן קמעוני שהבין את זה ומצא דרך לאפשר ללקוחות ליהנות משני העולמות. הרשת שולחת אמנם את המשקפיים בדואר, אך מזמינה את הצרכנים לבצע בדיקות ראייה ולבחור את המסגרת בחנויות המעוצבות שלה.

סניף של Warby Parker בניו יורק. רבים מהלקוחות עדיין מעדיפים לחוש את המוצר
סניף של Warby Parker בניו יורק. רבים מהלקוחות עדיין מעדיפים לחוש את המוצר צילום: Shutterstock

גם לביג דאטה יש חלק בשינוי של הרשתות הקמעוניות. “בעידן הביג דאטה והבינה המלאכותית כל חברה קמעונית צריכה לנצל את הכלים האלה כדי לדעת כמה שיותר על הלקוחות שלה ועל העדפות הקניות שלהם”, אומר רוזנהיים. כך עושה Taco Bell, למשל, שמשתמשת בשילוב של אפליקציה וכריית מידע כדי “לטרגט” את לקוחותיה ולקבל החלטות שיווקיות נכונות יותר.

בנוסף, כאשר התחרות בין מוצרים דומים הופכת לאגרסיבית בגלל האפשרות להשוואת מחירים באינטרנט, בידול על ידי יישום אחריות תאגידית עשוי להוות יתרון גדול. כך למשל, חשיבה סביבתית, אקולוגית וחברתית, תעלה בקנה אחד עם ציפיות הלקוחות מהחברה להתנהלות אתית. סודהסטרים הישראלית, למשל, נהנית מיתרון בתחום הזה. השימוש הגובר ברשתות חברתיות רק יגדיל את הדרישה הזו מצד הצרכנים.

לבסוף, מציין רוזנהיים את הפוטנציאל למהפכה האמיתית בעולם הקמעונות. “מדפסות התלת-מימד צפויות לשנות את האופן שבו פועלות חנויות פיזיות מן הקצה אל הקצה. בעתיד הלא רחוק, כל חנות תוכל לתת שירותי קסטומיזציה (התאמה אישית) ללקוחות ולייצר עבורם במקום בדיוק את המוצר שהם רוצים”, הוא אומר.

עופר ירום, מנכ”ל עזריאלי.קום, מציין כי ההפרדה בין קניות אונליין לקניות אופליין היא הפרדה מלאכותית, שתיעלם בטווח של מספר שנים. “בסופו של יום, כדי להגדיל מכירות, כל קמעונאי יצטרך נוכחות חזקה באופליין ובאונליין, כשזרוע אחת מזינה את הזרוע השנייה, תוך ניצול החוזקות הרלוונטיות – באונליין מהירות, נוחות ויכולת השוואה, ובאופליין חוויה, התנסות ומגע. עדות לכך היא העובדה שגם מותגים שנולדו באונליין מגיעים לנקודה שבה הם חייבים לפתוח חנויות, והם אכן עושים זאת”.

בשורה התחתונה, עם כל הכבוד לפריחה המדהימה של המסחר המקוון, עוד מוקדם להספיד את מרכזי הקניות, הקניונים והחנויות המסורתיות. לא רק שרובנו נמשיך להעדיף חוויית רכישה פיזית, גם החברות הקמעוניות צפויות להשתנות ולהפוך לטכנולוגיות, חדשניות ואחראיות יותר, כדי לשרוד ולהצליח. לכל אלה יש השלכות גם על תחום ההשקעות בנדל”ן מסחרי, שצפוי, להערכת פרופימקס, להמשיך ולשגשג גם בשנים הבאות.