כתבות
ראשי \ משבר הקורונה מעמיד את שוק הנדל”ן בפני אתגרים

משבר הקורונה מעמיד את שוק הנדל”ן בפני אתגרים

תגיות:

22.07.20

אך גם מספק לו הזדמנויות חדשות

נגיף הקורונה בארה”ב, מביא להאטה במשק ולהשבתה של סקטורים נרחבים. המצב המתמשך צפוי להוביל את הכלכלה האמריקאית למיתון, שלפי כל ההערכות יוביל לירידה של עד 30% בתוצר, במקביל לנסיקה באחוזי האבטלה.

ברור לכולם כי לקורונה תמשיך להיות השפעה נרחבת על כלכלת ארה”ב, כמו גם על כלכלות שונות בעולם, השאלה היא רק: כיצד השפעה זו תבוא לידי ביטוי?

במגזר העסקי השקיעה ממשלת ארה”ב יותר מטריליון דולר, בין השאר במתן מענקים להלוואות לעסקים קטנים וגדולים, וכן סיוע לסקטורים שנפגעו מהמשבר באופן מיוחד, פגיעה שעלולה להשפיע על הכלכלה כולה, כמו לדוגמא חברות תעופה.

צעדים נוספים שהגיעו מכיוון הממשלה כוונו לאוכלוסיית הסטודנטים, שקיבלה חבילת הלוואות בסכום כולל של 43 מיליארד דולר.

ארצות הברית אף השכילה להכניס לשימוש מהיר גם את כלי המדיניות המוניטרית, שכללה את הורדת הריבית על ידי הבנקים והזרמת כסף נזיל לשווקים.

לאן ממשיכים מכאן?

ההערכה הרווחת בקרב כלכלני CBRE,  מחברות הנדל”ן המסחרי הגדולות בעולם, היא כי אנו עומדים בפני מיתון בצורת V, שמתאפיין בירידה מהירה וחדה בתעסוקה ובתוצר, אך בעלייה כמעט מיידית, חדה ומהירה באותה מידה, שיוצרות יחד גרף בצורת V.

על פי ההערכות, ההשבתה הנרחבת של הכלכלה האמריקאית תוביל לירידה משמעותית בתוצר, אך בזכות חבילות התמריצים העצומות, והחזרה לשגרה שכבר ניכרת בשטח, ההתאוששות תגיע יחסית מהר ותהפוך את המגמה עוד השנה.

הערכות אחרות מציירות מצב טיפה שונה – בו ההתאוששות תיקח זמן רב יותר, שיושפע בעיקר מצורת התפקוד של מערכות הבריאות והיציאה מהמשבר ברפואי, לצד חזרה לשגרת עבודה מלאה.

קורונה בשוק הנדלן - פרופימקס

גם שוק הנדל”ן צפוי להתאושש ולהתמודד בעיקר עם אתגרים קצרי טווח

מכיוון ששוק הנדל”ן חסין יחסית בפני משברים מהסוג הזה, ניתן לצפות כי פתיחתו המחודשת של שוק המימון, בשילוב עם הזרמת ההון לשווקים והורדת הריביות, יסייעו לשוק הנדל”ן להתאושש תוך זמן קצר מהמשבר ואף להמריץ אותו לרמה גבוהה יותר מזו שראינו בעבר.

כמובן שייתכנו עיכובים כמו האטה בקצב עליית המחירים, ירידה בתפוסה בחלק מסוגי הנכסים, עיכובים בתשלומי שכר דירה, ועיכוב או אף הקפאה של השקעות הוניות להשבחת נכסים, אך בשל עמידותו של שוק הנדל”ן ניתן לצפות כי אלו יהיו עיכובים קצרי מועד יחסית.

כעת, שאנו עדים להתפוגגותו של ההלם הראשוני שנוצר בעקבות התפשטות הנגיף ולצעדים שנעשים ברחבי העולם במטרה לאושש את השוק, המשקיעים מתחילים לבחון מחדש את תיקי ההשקעות שלהם ואת ההזדמנויות החדשות העומדות בפניהם לביצוע רכישות נוחות יותר ורווחיות יתר.

גם אנחנו, יחד עם שותפינו האסטרטגיים ברחבי העולם, ממשיכים לעקוב אחרי הנכסים הקיימים שלנו, ובמקביל ממשיכים בזהירות לבחון הזדמנויות השקעה תוך הקפדה על גידור סיכונים.

לניצול ההזדמנויות שיוצרים השינויים בשוק כתוצאה ממשבר הקורונה, כפי שהמשבר של 2008 סיפק, פתחנו את הסריה השניה של הקרן החמישית Profimex CircleOne V – Series II, שתכלול הזדמנויות השקעה שאושרו בוועדות ההשקעה השונות, לאחר התפשטות הנגיף. בהתחשב במצב השוק, בצירוף הניסיון רב השנים של פרופימקס ושותפותיה האסטרטגיות, הסדרה השניה של הקרן החמישית צפויה ליהנות משוק מוטה הזדמנויות ומפוטנציאל לתשואה עודפת.