כתבות, עוד עלינו
ראשי \ השקעות נדל”ן בחו”ל בתקופת הקורונה

השקעות נדל”ן בחו”ל בתקופת הקורונה

המשבר הבריאותי הנרחב הביא כבר לתחילתו של מיתון כלכלי. בפרופימקס מסבירים מה התרחישים האפשריים בשוק הנדל”ן

1.4.2020

לאחר תקופה ארוכה של חוסר ודאות בשווקים, לאור המחזור הכלכלי הארוך ביותר שנרשם עד כה, הגיע משבר הקורונה ועמו מסקנה ברורה: ההאטה הכלכלית כבר כאן, שלא לומר תחילתו של מיתון עולמי. הבורסות מגיבות במהירות לכל ידיעה על המשבר, אך מי שעוקב אחרי שוק הנדל”ן, המתאפיין בזמן תגובה ארוך הרבה יותר, עדיין לא בטוח לאן מועדות פניו: האם יילך בעקבות שוק ההון – או ישמור על יציבות, ואולי אף עלייה?

“עסקאות נדל”ן ממשיכות להתבצע, גם אם בהיקף נמוך יותר, וקיים חשש שגם השוק הזה יסבול מהאטה בחודשים הקרובים, ואולי גם לאחר מכן”, מסביר אלחנן רוזנהיים, מנכ”ל ומייסד פרופימקס העוסקת בהשקעות אלטרנטיביות והשקעות נדל”ן בחו”ל זה 22 שנה.

לדבריו, “אנו רואים פגיעה קשה בתיירות, וכן בחברות העוסקות בכנסים, אירועי ספורט, הופעות ואירועים דומים. העובדה שאנשים כה רבים בעולם לא יוצאים כעת מהבית פוגעת גם בצריכה – למעט מוצרי מזון, שרושמים עלייה משמעותית במכירות. המשך המגמה הזו ישפיע מאוד על הכלכלה האמריקאית – המבוססת ברובה על צריכה של מוצרים ובילויים”.

מהשקעותיה של פרופימקסמהשקעותיה של פרופימקס

הנעלם: היקף הפגיעה

בינתיים, עוד לא ידוע עד כמה תיפגע הכלכלה העולמית, ומה יהיה אורך המשבר; הגורמים שישפיעו על כך יותר מכך הם כמובן קצב ההתפשטות של הקורונה, אך גם תגובת הציבור למגיפה, והיקף התמיכה של הממשלות בכלכלה, שכרגע נראה שמעודדת את השוק.

בתקופה של תנודתיות רבה בשוק ההון, בולט הנדל”ן בכך שמדובר בהשקעה שאינה נזילה – כלומר, משקיעים אינם יכולים להגיב באופן אינסטינקטיבי, שעלול להיות שגוי, לחדשות אודות המשבר. זאת בניגוד למשקיעים בשוק ההון, שפעמים רבות ממהרים למכור מניות כשהשוק מתחיל לרדת – ובכך מקבעים את ההפסד שלהם.

לדברי רוזנהיים, “אנחנו כמובן לא יודעים איך ומתי יסתיים המשבר – אבל עושים כמיטב יכולתנו להיערך לכל תרחיש, אופטימי או פסימי. שיעורי הריבית הנמוכים אכן יכולים להוות הזדמנות למשקיעים בנדל”ן, וכמותם מגמות נוספות – למשל, ירידה במחירי העץ והנפט, המיטיבה עם ענף הבנייה בארה”ב. בתקופה זו אנו רואים לא מעט לווים שמממנים מחדש את ההלוואות שלהם בתנאים משופרים, הודות לריבית הנמוכה”.

פרופימקס ממשיכה בגיוס משקיעים כשירים לקרן  Profimex CircleOne V – הקרן החמישית של פרופימקס, בדגש על השקעות נדל”ן העמידות גם בזמן משבר. כך למשל, 43% מנכסי הקרן הם בסקטור המולטיפמילי; 10% בלוגיסטיקה; 36% במשרדים, 8% למבני תעשייה לשימוש מעורב, וכן 2% לקמעונאות. 1% בלבד מושקע בעסקה בתחום המלונאות הנמצאת כרגע בשלבים ראשוניים, כך שאינה צפויה להיפגע מהמשבר.

לסיכום, אומר רוזנהיים, “אנחנו עדיין לא יודעים לאן הולך השוק – אבל כן פועלים לזיהוי הזדמנויות השקעה עבורנו ועבור הלקוחות שלנו. למדנו היטב את הלקח מהמשבר של 2008 – שכן דווקא בתקופה זו, ביצענו השקעות רווחיות במיוחד. אנו מנסים לשחזר הישג זה גם במשבר הנוכחי, אך גם להיצמד לקווים המנחים שלנו – סולידיות ושמרנות, כשערך השמירה על כספי המשקיעים הוא מעל לכל”.